Van Hassel & Van der Ende: commerciële tovenaars betoveren Roosendaal

09-01-2023

ROOSENDAAL - RBC timmert flink aan de weg op sportief gebied. De Roosendaalse club bezet momenteel de eerste plek in de Tweede Klasse C en het heeft zeven punten voorsprong op de naaste achtervolgers. De ambitie van de club is om zo hoog mogelijk in het amateurvoetbal te geraken. Om dit mogelijk te maken dient er een organisatie te staan, waar de commerciële tak ook een belangrijke rol in speelt. Sinds de aantreding van Kees van Hassel en Hans van der Ende heeft de commercie van RBC op het gebied van sponsoring een vlucht genomen. Een zakelijk platform, dat weggevallen was na het jammerlijke faillissement van RBC Roosendaal, is herboren en beide zijn nog lang niet klaar. Kom jij ook weer thuis?

In 2020 treedt Van Hassel toe tot het bestuur en neemt de portefeuille commerciële zaken over. RBC heeft het in die periode daarvoor moeilijk. Zowel sportief als commercieel. Moest er vanaf nul begonnen worden? “Nee, dat niet. Commercie werd erbij gedaan, op dat moment door Ronald Keijzer. Er was een lijst met huidige sponsoren, dat waren er op dat moment 31. Er stond weinig op papier. We hadden een systeem, waarin de ontwikkeling van RBC-spelers werd bijgehouden, maar waar ook een sponsor-module inzat. Maar het was wel bijna vanaf nul.” Wat was het doel toen je gekozen werd als bestuurslid? “In eerste instantie heeft Stephan Mangnus mij benaderd. De aandeelhouders hadden toen net het stadion overgenomen en wilden graag een businessclub op poten zetten, net zoals dat vroeger was bij RBC Roosendaal. Hij vroeg toen of dat niet iets voor mij was? We promoveerden toen ook naar de Tweede Klasse, alle seinen gingen toen op groen. En toen ben ik ook ingestapt.”

In februari 2021 komt Hans van der Ende erbij. Wat gebeurt er op dat moment? Kees van Hassel: “De doelstelling vanaf dat ik erbij betrokken ben, is dat ik het aantal sponsoren zou verdubbelen van dertig naar zestig. Ik werk voor Randstad en ben in het verleden regelmatig gebeld door verenigingen of ik niet een pakket wilde afnemen: goud, zilver of brons. Ik vond dat op dat moment eigenlijk niets toevoegen en wilde dat in eerste instantie ook niet bij RBC doorvoeren. Maar na een belletje of twintig werd het mij wel duidelijk dat potentiële sponsoren graag wilden horen wat wij als RBC te bieden hadden. Toen ben ik ook aan die pakketten begonnen. Aan het eind van het jaar werd ik getipt door Stephan Mangnus  dat Hans mogelijk beschikbaar was. Hans was net klaar bij ADO Den Haag en vervolgens ging hij aan de slag bij Orange Charging. Eind december hebben we gebeld en een keer gebabbeld. En begin februari, 3 februari om precies te zijn, mocht ik bij Hans op audiëntie. Daar hebben we een uur of twee gesproken. Hans was enthousiast, maar uiteindelijk moest zijn vrouw er een klap op geven. De volgende dag belde Hans dat hij toestemming had en is hij aan de slag gegaan voor de club.”

De bekendmaking van Hans van der Ende brengt een stortvloed aan positieve reacties teweeg in RBC-land. Schets de situatie eens voor de tijd van Hans en de tijd dat hij aan boord komt? “Voor de tijd van Hans communiceerden we nieuwe sponsoren en hebben we op LinkedIn het RBC Netwerk opgebouwd. Toen heb ik met Hans gezeten met de vraag hoe we dit het beste konden communiceren. We besloten om te communiceren met de slogan: “Hans komt weer thuis”. Hans van der Ende: “De enige manier om iets goed bekend te maken is om een hoop bombarie te maken. Toen het bericht eruit was dat ik weer thuis kwam werd ik he-le-maal plat gebeld. Dat hebben we ook zo gecommuniceerd, maar dat was écht zo. Daarna hebben we direct mijn netwerk aangesproken, vanuit mijn tijd bij RBC Roosendaal. We wilden graag één sponsor per dag bekend maken, dus in totaal vijf in de week. Maar er melden zich zoveel sponsoren dat we met wachtlijsten moesten werken.”

Van der Ende verliet RBC eind 2006 en zag de club in 2011 failliet gaan. RBC begon daarna helemaal onderaan in de Vijfde Klasse om zich sportief weer richting de amateurtop te bewegen. Hoe keek jij naar de club, heb je nog lang getwijfeld of je dit wel moest doen? “Ik heb meerdere malen de vraag gehad of ik iets voor RBC kon doen. Het enige probleem was dat ik iedere keer voor een BVO aan de slag ging en in dat contract zat een beding dat ik niet dezelfde werkzaamheden mocht uitvoeren tijdens het werk dat ik voor de BVO deed. De mooiste tijd heb ik bij RBC gehad, in het betaalde voetbal. Uiteindelijk is het balletje weer gaan rollen toen ik klaar was bij ADO en Stephan Mangnus mij benaderde om voor Orange Charging te gaan werken. Op 18 februari zijn Kees en ik samengekomen via Teams en gaf ik aan dat ik het in principe wel wilde doen, maar dat er wel volledige draagvlak moest zijn vanuit het RBC Netwerk. Dat was er en uiteindelijk moest mijn vrouw ook toestemming geven. Na het gesprek met Kees werd het steeds stiller in de woonkamer, waarna mijn vrouw opeens zegt: “ik denk dat het goed is als je weer terug naar huis komt.” Ik vroeg: wat bedoel je daar mee? “RBC, daar ben je ooit begonnen in het betaald voetbal. De club heeft je nu écht nodig.” Toen was het zo geregeld. We hebben toen inderdaad samengezeten om te kijken hoe we dit het beste kunnen aanvliegen. Ik heb gezegd, daar is maar een manier voor: zoveel mogelijk herrie maken. Diezelfde middag is het online gegaan, toen waren de roeiboten echt los hoor kan ik je vertellen. Mijn vrouw bracht ik weg naar haar avonddienst, want die werkt in de zorg. Mijn telefoon ontplofte echt en toen ik haar later die avond ophaalde was ik nog aan het bellen. Het ging vanaf de lancering van het bericht als een raket.”

Het nieuwsbericht krijgt op onder andere Facebook ontzettend veel likes. Bracht dit nog spanning mee voor jou, immers is amateurvoetbal een andere tak van sport dan profvoetbal? “Spanning niet, maar mensen hadden natuurlijk wel een bepaald verwachtingspatroon, zeker met wat ik in het verleden heb gedaan voor RBC. Het gaat in hele andere proporties in sponsorschap, dat is niet te vergelijken met betaald voetbal. Ik vroeg me wel af wat het teweeg zou brengen, maar het is één groot feest. Ik doe dit werk voor RBC met groot plezier en ik en Kees zijn net een Siamese tweeling. Om acht uur bellen we even met elkaar en als er binnen een half uur geen contact is dan maken we ons al zorgen of er niet iets aan de hand is. We zijn altijd bezig met die club. Ik noem mezelf ook een professionele vrijwilliger, haha.”

RBC Netwerk haalt veel sponsoren binnen, maar de sportieve prestaties van het eerste elftal spelen ook een rol. Hoe groot is die rol voor de sponsoren? Kees van Hassel: “Superbelangrijk. Om eerlijk te zijn hadden we al gehoopt eersteklasser te zijn. De echte explosie was vorig jaar met sponsoren. We hebben niets beloofd, maar hebben natuurlijk sportief ambitie uitgesproken die we graag waar willen maken. Dat is belangrijk om te groeien.” Nu was er vorig jaar negativiteit in de winterstop. Een vechtpartij, strafpunten, ontslag van de trainer en geen promotie. Wat voor impact heeft dit in relatie tot de sponsoren? Wat doe je dan als RBC Netwerk? “We hebben een aantal sponsoren benaderd. Hans de wat grotere namen. Uiteindelijk heeft dit ook één sponsor gekost, naar aanleiding van de negativiteit. Die wilden daar niet mee geassocieerd worden. Uiteindelijk denk ik wel dat we het goed hebben kunnen managen. De club reageerde ook snel, dat heeft geholpen. De acties van RBC om dit snel af te sluiten vielen goed bij sponsoren. Maar over het algemeen zitten we niet te wachten op dit soort dingen.” Hans van der Ende: “De beslissing rondom het incident, dat heeft de club goed afgehandeld. Natuurlijk hebben we links en rechts wat opmerkingen gekregen, maar het viel reuze mee. Het sportieve is zeker belangrijk voor het netwerk, maar wat vooral belangrijk is dat er een zakelijk platform kwam. Dat viel weg na het faillissement van RBC Roosendaal en dat mistten ondernemers heel erg. Dat was in de proftijd van RBC natuurlijk wel. Lekken keuvelen op de vrijdagavond met een biertje erbij en pinda’s op tafel. In het veld noemen ze het netwerken, ik noem het gezellig keuvelen. Daar ligt ook de kracht van RBC: goede activiteiten organiseren en dat zie je ook terug want de activiteiten worden goed bezocht. En achteraf hoor je dan: ik heb die ontmoet en met die heb ik een afspraak en met die ga ik zakendoen. De businessclub voorziet daar geweldig in.”

RBC heeft sportieve ambities, maar het RBC Netwerk ook. Wat zijn de komende jaren doelen om te behalen met het RBC Netwerk? Kees van Hassel: “Het RBC Netwerk is ter ondersteuning van de club. De club heeft ambities om hogerop te gaan. Voor consumptiebonnen komen spelers niet meer, dus je zal extra consumptiebonnen moeten verstrekken als je hoger speelt. RBC Netwerk wil ook dat de club zo hoog mogelijk speelt, liefst divisievoetbal. Het netwerk moet groeien en daar zijn prestaties van het eerste elftal voor nodig. Wat we momenteel hebben, dat kunnen we nog jaren volhouden. Als je hogerop wil, dan moet je andere dingen aanbieden. Grotere activiteiten, uitingen in het stadion. On- en offline aanwezig zijn. Wat we nu al doen is vrij bizar. En dat kost veel tijd in de praktijk. Als je nog groter gaat worden, heb je echt professionele ondersteuning nodig. We hebben nu 153 sponsoren, dat zijn ook 153 contracten en 153 facturen. Af en toe moet je een belletje plegen, want niet iedereen betaalt binnen veertien dagen. Dat is een enorme administratie, maar de relatie dient ook goed gehouden te worden. We hebben bijvoorbeeld kortgeleden nog bij de grotere sponsoren relatieschenken rondgebracht. Als het netwerk zich uitbreidt moet dat allemaal wel geprofessionaliseerd worden.”

Het sponsorbestand van RBC Netwerk groeit. In het sponsorbestand zitten grote sponsoren en kleinere sponsoren, puur op basis van de bijdrage die zij doen. Hoe zorg je ervoor dat iedereen binnenboord blijft en het naar zijn zin heeft? Kees van Hassel: “De basisregel is dat wat je aan RBC geeft, je daarvan 20% terugkrijgt. Hierbij kan je denken aan bijeenkomsten, een geschenk hier en daar en zichtbaarheid. Iedere week is er nieuwsbrief. Daarin worden onder andere de aangesloten sponsoren vermeld en de bijeenkomsten voor de komende maand.” Hans van der Ende: “Een zilver sponsor betaald duizend euro. Voor de een is dat slechts een schijntje, maar voor een andere sponsor is dat heel erg veel. Die zilveren sponsoren vormen de fundering. Je moet het als een piramide zien, waarna je opbouwt van zilver, naar goud, platina en diamant.”’

Bij de ‘Avond van Oranje’ werd de vraag gesteld door Koert Westerman of RBC weer terug in het betaalde voetbal moest. Hans van der Ende stak zijn hand op. Denk je er nog zo over? Hans van der Ende: “Niets is onmogelijk. Als je maar een wil hebt. Ik stak inderdaad mijn hand op. Robert Maaskant gaf aan dat RBC dat niet meer moet willen. En toen dacht ik echt: “Verdomme, Maaskant. Waarom zeg je dat?” Het stadion leent zich natuurlijk voor betaald voetbal, je moet dan wel denken aan dat de verlichting verbeterd moet worden, de veiligheidsmaatregelen moeten op orde zijn en de hele organisatie en begroting moet erop ingericht zijn. En die moet echt wel boven Telstar of FC Dordrecht zitten. Ik sluit niet uit dat het mogelijk is. Ik laat het gewoon over mij heen komen wat het lot gaat brengen. We moeten nu eerst verder stappen zetten met het Netwerk. Op een gegeven moment is het netwerk van mij en van Kees uitgeput en dan moet er een kantelpunt ontstaan dat het Netwerk ook voor ons gaat werken. Als iedereen een waanzinnige avond heeft gehad met de Avond van Oranje, dan is het wenselijk dat andere bedrijven daarop inhaken en via een huidige sponsor ook in het RBC Netwerk terecht komen.” Hoe is het thuiskomen trouwens Hans? “Heerlijk. Tussen Kerst en Oud en Nieuw heb ik mij even rustig gehouden. Ik heb binnenkort alweer een afspraak staan op het stadion en dit nieuwe jaar ga ik weer vol aan de slag. Het voelt gewoon goed om weer terug te zijn.” Is dit het grootste project waar je ooit aan deelgenomen hebt? “Het is in ieder geval een aardige kluif. In het betaalde voetbal heb je links en rechts ook wat hobbeltjes, maar daar gaat alles door. Volle tribunes, samenvatting op televisie. Een totaal andere situatie. De stap die ik heb gemaakt, heb ik met volle overtuiging gedaan. RBC is een beetje mijn kind. Ik ben 61 jaar, maar ik ben nog steeds een enthousiaste, bevlogen gek. Als ik de kans morgen krijg om wat binnen te duwen voor de club, laat ik alle andere dingen uit mijn handen vallen. Echt.” En hoe is dat voor jou Kees? “Het wordt met de dag groter. Ook persoonlijk voor mij, want ik ben sinds kort ook vice-voorzitter. Ik wil eigenlijk niet terugkijken over een aantal jaar, maar evalueren. Het is vooral belangrijk dat de organisatie meegroeit. Wij kunnen commercieel keihard gaan, maar als de organisatie niet meegroeit dan voorzie ik wel issues. Ik hoop uiteraard dat we over vijf jaar divisievoetbal spelen en dat er een organisatie staat waar je “u” tegen zegt.”

Ben jij enthousiast over het verhaal van het RBC Netwerk? En wil je op de hoogte blijven van wat er bij het netwerk gebeurd? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief via www.rbcnetwerk.nl. Kees van Hassel: “Ik wil ook nog even een oproep doen: ik heb RBCfans.nl altijd open staan, ik lees wat er geschreven wordt. Het is in feite ook de thermometer van hoe het erbij staat en wat supporters over de club denken. Ben jij als supporter ergens werkzaam of ken je iemand met een eigen bedrijf wat een interessante lead is voor ons? Geef het alsjeblief door. Je hoeft het echt niet zelf te regelen, maar geef het aan ons door. Daar help je de club echt enorm mee.”